New Orleans - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Nienke Fijnvandraat - WaarBenJij.nu New Orleans - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Nienke Fijnvandraat - WaarBenJij.nu

New Orleans

Blijf op de hoogte en volg Nienke

28 Maart 2016 | Verenigde Staten, New Orleans

Spring break is weer voorbij, dit betekend helaas ook dat de New Orleans reis voorbij is.
New Orleans was geweldig. De stad heeft zo veel cultuur en vriendelijke mensen. Ik zou er zo kunnen blijven!

We hebben deze week ontzettend veel gezien en gedaan. We hebben met ontzettend veel mensen gepraat en hun verhaal over Katrina gehoord. Een week die ik nooit meer zal vergeten.

Vrijdag 11 maart vertrokken we. S'morgens om half 5 moesten we verzamelen bij de school. Vanaf hier vertrokken we gezamelijk naar het vliegveld.
Aangekomen in New Orleans was het flink wennen aan het klimaat. New Orleans kent een tropisch klimaat, dus het was warm, benauwd en regenachtig.
Eenmaal aangekomen bij the Center for Ethnical Living and Social Justice Renewal waar we de hele week zouden verblijven, konden we de spullen uitpakken en wat te eten halen. Aangezien niemand had ontbeten en het ondertussen als 11 uur was, was iedereen enigzins hongerig.
Later die dag zijn we naar de French Quarter gegaan. Hier hebben we geluncht en daarna rondgelopen om New Orleans te bekijken. Helaas regende het de hele dag dus na een paar uur was iedereen goed doorweekt.

Zaterdag waren we ook nog vrij, deze dag hebben we weer gebruikt om New Orleans te bekijken.

Zondag begon het echte werk! S'morgens vertrokken we naar The Rosary Child Development Center om daar te helpen met het opknappen de hekken en de parkeerplaats. Samen met de nonnen van het center hebben we een ochtend flink doorgewerkt met als resultaat een super mooi vrolijk hek!
Hierna zijn we naar de French Market geweest voor lunch en vanaf daar zijn we naar de Voodoo ceremonie geweest. Nu weet ik dat wij in Nederland alleen maar slechte beelden hebben bij Voodoo, en deze ceremonie was niks zoals wij denken. We kregen meer te horen over de geschiedenis van Voodoo en een voorstelling van hoe ze een ceremonie doen. Ook kregen we de geschiedenis te horen van de originele stammen die in New Orleans woonde en hebben we samen de welkomst dans gedanst zoals ze dat altijd deden. Ook kregen wij de speciale kans om echt Mardi Grass Indians te ontmoeten en zij hadden hun speciale outfits aangetrokken die ze normaal alleen met Mardi Grass dragen. Een ontzettend leuke en gezellige dag!

Maandag was het de bedoeling dat we in the lower 9th ward zouden gaan helpen, alleen was er wat mis gegaan bij het bedrijf waar we een bus gehuurd hadden. Hierdoor kregen we de ochtend vrij en konden we weer lekker de stad gaan bekijken.
In de middag hadden we een meeting met een professor van FEMA, de organisatie die tijdens en na Katrina had moeten helpen de mensen te evacueren en ze weer veilig thuis te krijgen. Nu denk ik dat de meesten mensen de beelden wel hebben gezien van mensen in de Superdome, die daar 5 dagen zonden eten en drinken hebben gezeten. Kortom, de meeting ging over de Failure van FEMA.

Dinsdag konden we dan wel naar de lower 9th ward. Hier gingen we helpen in de tuinen en helpen met het opknappen van een huis. Een deel van de groep ging naar de tuin, ik bleef met een paar anderen bij het huis. Hier hebben we geholpen met schroeven en spijkers uit planken te halen zodat ze deze planken weer kunnen hergebruiken om de huizen op te bouwen. De man die we hier hielpen leek op het eerste gezicht een simpele man te zijn die zijn buurt wou opbouwen. Na met hem te hebben gepraat blijkt hij een rijke en beroemde man te zijn in New Orleans. Hij is een kunstenaar die samen met zijn vrouw en zoon helpt de lower 9th ward op te knappen. Dit doen ze door stukken grond op te kopen en de huizen die erop staan weer op te knappen en te repareren en daarna te verkopen aan jonge kunstenaars die terug willen komen naar New Orleans. Deze man heeft zelf gewerkt met Angelina Jolie en Brad Pitt! Na het horen van zijn verhalen over Katrina was het absoluut een genoegen om hem te mogen helpen. Hij was een van de mensen die een ticket kreeg om New Orleans te verlaten voor Katrina. Alleen wou de gemeente de stad indelen zoals zij dat wouden. En Katrina was volgens hun het perfecte moment. Dus niemand kreeg een retour ticket. Tenzij je speciaal was. En deze man kreeg een enkeltje, totdat hij vertelde dat hij een kunstenaar was, plotseling was hij goed genoeg om terug te brengen naar de stad en kreeg hij een retour kaartje.
Het is belachelijk om te bedenken dat de gemeente besloot wie ze in de stad wouden hebben.

Na deze bijzondere ontmoeting zijn we naar de Dillard University gereden. Hier hadden we een meeting over de ZULU club. De enige zwarte mensen club van New Orleans. Zij doen al jaren mee in de Mardi Grass Parade, maar door de racisme in Amerika mochten ze nooit de hele parade mee lopen. De man hier vertelde ons de geschiedenis van de ZULU club en alle activiteiten die ze nu hebben. Zo organiseren ze elke zaterdag activiteiten voor de jongeren die geen vaders meer hebben. Dit om te voorkomen dat ze op straat gaan hangen en in de criminaliteit belanden. Ze zijn als het ware een 2e vader voor deze jongens.
Ook liet hij ons een hoop outfits zien die gedragen waren in de Parades. Ontzettend leuk en informatief!

Woensdag ochtend gingen we naar the Preservation Hall. Deze gemeenschap heeft na New Orleans alle oude en originele Jazz muzikanten weer terug gebracht. Doordat een hoop muzikanten New Orleans hadden verlaten veranderde de Jazz in de stad. De muzikanten die gepensioneerd waren werden weer terug gehaald en samen gebracht in een band. Voor een uur lang mochten wij genieten van hun muziek en hun verhalen! En als hoogtepunt mocht een van onze studenten met hun zingen. Later werd ze zelfs door de drummer uitgenodigd om naar een festival te komen die hij organiseerde.
Hierna hadden we een ontmoeting met Katherine Cecil, een vrouw die een documentaire had gemaakt over de eerste zwarte burgemeester van New Orleans. Een hele goede documentaire en het gesprek na het zien van de film was ook heel goed. Nu moet ik wel zeggen dat deze burgemeester nu in de gevangenis zit vanwege fraude in zijn laatste 2 jaar als burgemeester.

Donderdag ochtend gingen we naar de Bayou. En wauw wat is dat een mooie plek! Samen met Hannah liepen wij een eind achter de groep zodat we alles vast konden leggen op foto. We hebben een stuk of 7 wilde alligators gezien en een hoop wilde slangen.
Een baby alligator lag zelfs een halve meter naast het pad. Zo dichtbij maar niet bang. Dit omdat als ze volledig stil blijven liggen ze niet hoeven te eten voor een lange tijd. Dus bleef dit dier gewoon liggen toen we er allemaal naast stonden en foto's maakte.
S'avonds gingen we naar Bourban street om de st Patricksday parade te bekijken. Helaas begon het gigantisch hard te regenen dus zochten we onderdak in een restaurantje. Samen met Hannah hebben we nog een deel van de parade gezien en nog een paar beeds gevangen ook! Super mooie dag uiteindelijk :)

Vrijdag was alweer de laatste dag. S'morgens zijn we naar de Whitney Plantation gegaan. Dit is de enige plantatie in dit deel van Amerika die het verhaal verteld van de slaven. Alle andere plantaties vertellen alleen het verhaal van de rijke witte eigenaren. Hier schonken ze de eigenaren bijna geen aandacht. Maar ging alles naar de slaven, hoe ze woonde, hoe ze misbruikt werden en hoe de kinderen daar moesten leven. Ontzettend indrukwekkend om te zien en te horen!
S'avonds was onze laatste avond in New Orleans, we zijn nog snel naar de stad gegaan om laatste souvenirs te kopen en om een laatste keer te eten daar. Als afsluiter hebben we met de hele groep beignets en koffie gehad op kosten van de professor. Wat natuurlijk altijd mooi mee genomen was! Daarna was het proberen om weer door de stromende regen terug te komen bij het center waar we verbleven om de spullen in te pakken.

Zaterdagochtend om kwart over 4 stond iedereen weer klaar na ong 1 a 2 uur slaap om terug te gaan naar New Jersey.

De terug komst was zwaar. Het was een super gezellige week met 11 man om je heen die constant kletsen en grappen maken. En dan ben je ineens weer alleen. Maar met alle mooie herinneringen kijk ik terug naar een geweldige week! En dan vooral dat het bijna de hele week 25 a 30 graden was. Dan is sneeuw zondagavond toch wel een hele overgang.

Nu weer we terug zijn gevallen in het normale school leven komt ook het paper eraan. Om deze klas af te sluiten moeten we een onderzoek paper schrijven. Nu weet ik nog niet precies waar ik over ga schrijven maar dat gaat wel goed komen. Ik ben alle indrukken nog steeds aan het verwerken.

Wel heb ik 2 cijfers terug gekregen, mijn mid term exam van de history of pop culture klas en mijn eerste paper van film en literuur.
De mid term een B- en de film en literatuur paper een B. Kortom 2 dikke 8en! Tot nu toe sta ik dus nog hardstikke goed voor al mijn klassen :)

Omdat deze site mijn blog de hele tijd niet wou plaatsen, is er ondertussen al weer een hele week verstreken. Hier in Amerika was iedereen afgelopen vrijdag ook vrij. Alleen kennen ze hier het fenomeen van 2e paasdag niet. Dus ik had vanmorgen gewoon normaal les.
Van het weekend ben ik met een vriendin van de New Orleans reis mee naar huis gegaan. Hier heb ik mogen genieten van een echte Equadoorse paaslunch. Een soep gemaakt van 12 verschillende soorten bonen, die staan voor de discipelen, en een zoute vis, die voor Jezus staat. Een geweldig lekkere en vullende maaltijd. Zo vullend dat het goed genoeg was voor mijn lunch en avondeten. En dan te bedenken dat ze deze maaltijd maar 1x per jaar maken. Ik heb dus een leuk en gezellig paasweekend gehad!

Dat was het dan weer voorlopig. Ik begrijp heel goed dat jullie allemaal foto's willen zien van deze week. Maar ik heb veels te veel foto's om hier te plaatsen. Dus ik verwijs jullie allemaal door naar de facebookpagina van de klas. Hier hebben we alle foto's en video's op geplaatst. Zelf als je geen facebook hebt kun je de foto's wel bekijken!
En ik raad het zeker weten aan! De foto's geven een geweldig mooi beeld van de hele reis! (stiekem plaats ik wel een paar foto's hier. Maar ik raad de facebook pagina zeker aan!)

https://www.facebook.com/HurricaneAndRebirth/

Dat was het dan, nog 7 weken mag ik genieten van Amerika en dan is mijn avontuur al weer over!
Tot de volgende keer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Ik ben Nienke, 19 jaar en studeer PABO aan Windesheim Zwolle. Sinds ik vorig jaar een week naar New York ben geweest met school ben ik volledig verkocht aan Amerika. Hierom ook de reden dat ik nu voor mijn vrije minor 3,5 maand naar Amerika ga. William Paterson University in New Jersey is de school waar ik de komende tijd ga studeren. En op deze blog ga ik jullie op de hoogte houden van alles wat ik daar ga doen.

Actief sinds 26 Jan. 2016
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 2730

Voorgaande reizen:

27 Januari 2016 - 13 Mei 2016

Minor avontuur in New Jersey

Landen bezocht: